Saturday, May 24, 2008

Kesakitan mental~

Saya berasa amat sedih dan kecewa sama ada kepada saya sendiri dan keluarga saya...
Saya telah dimarahi seorang yang bodoh oleh ahli keluarga saya oleh sebab satu perkara yang kecil sahaja... Walaupun saya amat sedih bahawa saya sudah belajar dalam Tingkatan 5 dan perkara sekecil ini saya tidak dapat jalankannya dengan sempurna... Saya lebih sedih dan kecewa apabila ahli keluarga saya sendiri memarahi saya orang yang bodoh dalam orang yang bodoh (白痴中的白痴)... Takkanlah keluarga sendiri mahu ahli keluarga sendiri jadi orang bodoh!? Ayat ini telah terkena hati saya dengan pedang yang tajam itu... amat menyakitkan~

Pada masa yang sama, kawan saya telah berkata seorang kawannya (tapi entah ia mengira kami kawan ke tidak~ ) telah berkata banyak yang bukan-bukan itu telah menyebabkan dia sangat marah... Ia langsung tidak memahami situasi dan apa-apa yang telah berlaku tetapi membuat perkara yang amat membodohkan dan amat menjatuhkan maruah ia sendiri... Ia akan memdapat balasan yang buruk jika ia tidak berhenti membuat perkara yang pelik itu... Kalau mahu cakap betul-betul, jangan minta maaf, tiada orang akan memaafkan kau kalau kau bercakap buruk tentang orang lain di belakang tanpa memahami apa-apa yang telah berlaku dan bertindak macam lalat yang kehilangan kepala...
Saya tidak berniat untuk memecahkan semua orang, tetapi kau yang menyebabkan kebencian sesama kita semakin mendalam... Inikah apa yang kau mahu? Inikah cara untuk menyelesaikan masalah tersebut? Semua salah! Jangan membantu seorang kawan yang sudah bersalah! Tetapi, menasihati ia supaya ia jangan buat salah lagi? Sanggupkah kau masuk penjara demi kawan kau yang berlagak itu yang membuat kesalahan? Sanggupkah kau MATI demi kawan kau ? Fikirlah baik-baik... Kami masih melayan kau sebagai kawan kami. Masalahnya ialah tentang kumpulan kau yang berbuat macam-macam di belakang kami ini...
Fikirlah baik-baik... Saya tidak akan memberitahu nama ia itu.. Ia yang bersalah akan memahami... Orang lain janganlah perasan... Ini ialah kata-kata untuk kawan-kawan saya yang membuat perkara yang menjatuhkan maruah mereka di belakang saya dan kawan... Mungkin kami tidak akan membalas "dendam (yang ditimbulkan oleh kau dan kawan kau itu sahaja)", tetapi kau akan mendapat balasan daripada Tuhan yang memahami situasi yang sebenar itu..
Saya tidak akan meminta maaf daripada ko rang sebab ku tidak bersalah! Kalau mau tuduh orang, jangan minta maaf, tau tak? Pengecut~
Konflik-konflik yang tidak diperlukan ini sila elakkan... Jangan membesarkan isu ini lagi, tiada kebaikan~

No comments: